Reflexió a 2017.10.10-én elhangzott mikrotanításra

 

Kedves Olvasó!

A következőkben egy az "IKT az oktatásban" című szemináriumon megtartott mikrotanításról írnám le tapasztalataimat, tanácsaimat, gondolataimat, amelyet Balázs, Klaudia, Barbara és Csaba tartottak nekünk. Ez egy földrajz óra volt, 10. osztályosoknak, amelyen a világ népesedési folyamatai, éhezés és túlfogyasztás témakörével foglalkoztunk.

A témát kisebb csoportokban egyénileg dolgoztuk fel, majd kiselőadás formájában prezentáltuk a többieknek. A tanár azzal tudott a legjobban motiválni, hogy ha mi nem nézzük át rendesen az anyagot, nem gyűjtjük ki a fontos tudnivalókat, az azzal járhat, hogy a többiekhez sem jut el a tudás. Ha elakadtuk, természetesen a hozzánk kiosztott előadó segített minket, ha nem a lényeget emeltük ki, akkor kérdések mentén erre rávilágított. Így gördülékenyen haladtunk, ez is segített a motiváció megtartásában.

A módszer, amit ez a csoport használt, az a csoportmunka volt. Több forrásból is kaptunk tananyagokat, így a négy fős csoportunkat további két-két főre osztottuk fel. Ez pontosan az előbbiekben leírtak miatt praktikus, emellett segíti megtalálni az összhangot a diákok között. Ez egy általános iskolai, vagy gimnáziumi osztály tekintetében nagyon fontos. Mint osztályfőnök, erre kifejezetten figyelnünk kell, de mint egy átlagos tanár is praktikus, hiszen így könnyebben lehet dolgozni. Az emberi kapcsolatok mindig és minden helyzetben fontosak.

Technológiai eszközökben nem bővelkedett ez a tanóra, egyedül egy rövidebb ppt volt, amelyet a bevezetőnél használtak. Ezt ettől függetlenül jól használták, nem volt rajta túl sok szöveg, annál több kép, ami segített a megértésben.

Értékelési eszközök közül szintén csak a szóbeli értékelés volt megtalálható ebben a mikrotanításban, ami természetesen nem gond, hiszen ez a legfontosabb értékelési eszköz. Mivel a csoportokhoz kijelölt előadók folyamatosan visszajelzést adtak, így könnyű volt a munka, nem akadtunk fenn felesleges részeknél, valóban a lényeget találtuk meg.

A már fent említett PowerPoint program használata szinte minden tanórán, minden szituációban lehetséges, viszont különböző funkciói lehetnek. Betöltheti akár egy jegyzet szerepét a tanár számára, akár a fontos információk, elérhetőségek gyűjteményét, vagy rosszabb esetben egyszerűen minden információ egy helyen lévő összegyűjtése, amelyet a diákoknak meg kell tanulniuk.

Én például informatikában az Informatika története résznél tudnám elképzelni, ahol sok-sok képpel, akár videóval közelebb lehet hozni a diákokat ehhez az önmagában nem túl izgalmas témához. Nem elég, ha elmondom, hogy régen milyen óriási méretűek voltak a számítógépek, hanem megmutatom nekik, hogy lássák valóban, hogy néztek ki. A tananyag végig szenvedése helyett akár még érdekessé is lehet tenni azt.

Mivel ez volt a legelső mikrotanítás, az előadóknak nem volt könnyű dolguk. Úgy gondolom, hogy összességében egy teljes értékű, hasznos tanórát hallgathattunk meg, vehettünk részt benne.