Reflexió a saját mikrotanításunkról (Eszter, Kitti, Álmos, Én)
Kedves Olvasó!
A következőkben egy újabb, az "IKT az oktatásban" című szemináriumon megtartott mikrotanításról írnám le tapasztalataimat, tanácsaimat, gondolataimat, amelyet mi, Eszter, Kitti, Álmos, és én tartottunk a többieknek. Ez egy földrajz óra volt, 10. osztályosoknak, amelyen három európai térség gazdasági történetével, jelen gazdasági helyzetével foglalkoztunk (Egyesült Királyság, Németország, a skandináv térség).
Az egyik főbb célunk, amit véleményem szerint sikerült is elérnünk, hogy a diákok valóban betekintést nyerjenek a bizonyos országok elhelyezkedését ill. gazdasági helyzetét tekintve. A vizualizálás sokat segíthet a tanulásban, amelyet az óra elején felállított fokhálózat elősegített.
A módszer, amely az egész tanórát végigjárta, az a mozaik volt, amelyet sajnos idő hiányában nem tudtunk teljesen véghezvinni, emiatt fél-mozaiknak nevezném. Ettől függetlenül jól működött. A mozaik lényege, hogy a diákok kis csoportokat alakítanak (ami ebben az esetben három négy fős csoport volt), minden csoport megkapja a tananyag egy bizonyos részét (a különböző országokról). Majd miután ezt elsajátították, a csoportokat felosztjuk és átültetjük a többi csoport ottmaradt tagjaihoz, ahol a fontosabb tudnivalókat megosztják egymással (ezen esetben a négy főből kettő átutazott egy másik országba, majd a következő körben tovább a harmadik országba).
Minden csapathoz ki volt jelölve egy úgynevezett csoportvezető a mikrotanítást tartók közül, akik irányították a beszélgetéseket, segítettek, hogy valóban minden fontos infó elhangozzon. Illetve ők segítettek beosztani az időt, ami sajnos kezdetben nem sikerült túl jól, de a második, harmadik körre egészen belejöttünk mi is és a diákok is.
Technológiai eszközök közül az órán megtalálható volt egy QR-kód olvasó feladat, amelyet csoportosztásra használtunk, egy ppt, amely a legfőbb információkat, linkeket, segítséget (pl. egy képet a fokhálózatokra) tartalmazott, valamint a mozaik feladat alapja volt a laptop használata, ahol a diákok megkapták a különböző forrású tananyagokat.
A QR-kód egy olyan technika, amely könnyedén egy kis pluszt visz a tanórába. Nem egy szimpla kinyomtatott papírt kapnak, amelyre fel vannak írva a feladatok, hanem egy probléma elé állítjuk a diákot, amihez ráadásul használnia kell a telefonját. Ez manapság véleményem szerint feldobja a diákokat és eleve motiváltabban állnak a tanóra további részéhez. A mi tanóránkon a QR-kód kiolvasásával kapták meg a diákok a pontos koordinátákat, ahova a felállított fokhálózat segítségével oda kellett találniuk. Ennél természetesen egyszerűbben is megoldhattuk volna, egyszerűen a város/országnevek kiosztásával, mégis ez hozzáadott az óra értékéhez.
Mivel a tanároknak csak segítő funkciójuk volt, emiatt az értékelés csak minimálisan jelent meg ezen a tanórán. Természetesen szóbeli visszajelzést mindig adtak, akik a csoportokat felügyelték. Emellett az óra végén következett volna egy értékelőlap kitöltése, ahol a diákok értékelhették a tanórát, de erre sajnos nem jutott idő. A szóbeli értékelést, szóbeli visszajelzést a tanároknak nagyon fontos használni és készség szinten elsajátítani, hiszen ez a technika alapjaiban meg tudja változtatni egy óra menetét, hangulatát, illetve a diákok hozzáállását a tanárhoz.
A Padlet volt az a technológiai eszköz, amely az egész órát körülölelte, hiszen a diákok ezen készítették el online jegyzetüket a térségekről, majd a későbbiekben ezek alapján adták tovább a szerzett tudást a többieknek.
A képen a kész Padletünk egy kisebb része található, de az egészet megtekintheted az alábbi linkre kattintva: http://bit.ly/2zWJto4
Ez az online alkalmazás azért olyan hasznos, mivel több ember (esetünkben 12) egyszerre szerkesztett egy azon dokumentumot, ami fennakadás nélkül működött. Emellett ezt mi is szemmel követhettük, ki volt vetítve az interaktív táblára is. Ráadásul ezt a jegyzetet a tanulók otthon és a későbbiekben is elérhetik (pl. a témazáróra való felkészülés során.) Ha mi további órákat is tartottunk volna, akkor az egész Európai Gazdasági Teret erre a Padlet felületre készítettük volna el, ami egy összefoglaló képet nyújt a diákoknak.
Ezt én a saját szakterületemen is nagyon jól tudnám használni, akár informatika, akár német óra keretein belül. Egy konkrét példa: Német órán veszünk egy új témakört, mondjuk a környezetszennyezés, környezetvédelem témakörét. Ebben több kisebb anyagrész is található, mint pl. a szemetelést – szelektív szemétgyűjtés, az alternatív -, ill. megújuló energiaforrások, a természeti katasztrófák, az állatkínzás, stb. Ezek mind lehetnének kisebb csoportok témái, amelyet hasonlóan feldolgoznak, arról készítenek az osztály többi tagjának egy Padlet jegyzetet, majd ezt akár mozaikkal, akár egy kiselőadás keretein belül prezentálják társaiknak. A sok téma miatt, akár az is lehetne, hogy a csoportok maguk döntik el, mivel szeretnének foglalkozni, ezzel is növelve a motivációt, érdeklődést a téma iránt.
Összességében rögtön a mikrotanítás megtartása után én nem voltam elégedett a produkciónkkal, de az utána érkező visszajelzésekből, illetve a most átgondoltak alapján úgy gondolom, hogy egy komplex, izgalmas tanórát sikerült tartanunk. Természetesen van még mit fejlődni, voltak kisebb hibák, de ezek mind gyakorlat kérdése.