Reflexió a 2017.12. 05-én elhangzott mikrotanításra
Kedves Olvasó!
A következőkben egy az "IKT az oktatásban" című szemináriumon megtartott mikrotanításról írnám le tapasztalataimat, tanácsaimat, gondolataimat, amelyet Timi, Dávid, Bence és Viktor tartottak nekünk. Ez egy kémia óra volt, 9. osztályosoknak, amelyen a periódusos rendszer rejtelmeivel foglalkoztunk.
Már az óra eleje is nagyon izgalmasan és pedagógiai szempontból is praktikusan indult. Egy kis ismétléssel kezdtünk, amelyet a sporcle kvízkészítő online alkalmazás segítségével hoztak létre. Motiváló volt számomra, hogy ha nem tudtam valamit, akkor azt félretehettem későbbre, illetve láthattuk, hogy mik a lehetséges válaszok és ha jó választ adtunk a kérdésekre, akkor a lehetőségek folyamatosan fogytak. Ez nagyon beindította a gondolataimat, átmozgatta a kémiával kapcsolatos emlékeimet. Emellett az utána következő csoportmunka a kötött időbeosztás miatt folyamatos figyelmet igényelt, így folyamatosan koncentráltam, nem kalandoztam el.
A mikrotanítás során az órát tartó tanárok több módszert is alkalmaztak. Az egyéni és csoportmunkán túl, volt egy kisebb kutatás, keresés is, amelyet részben csoportban, részben egyénileg valósítottunk meg. Egy egyrészt a kémia fontos fogalmaihoz tartozó definíciók keresése során, illetve a táblázatban is észlelhető volt. Hasznosnak tartom ezt a módszert alkalmazni, hiszen nagyon nagy motiváló erővel hat az, ha a diák maga talál rá a fontos információkra. Természetesen érdemes irányt adni a diákoknak, merre induljanak el, milyen forrásokat használjanak elsősorban. Illetve a megvalósításnál is fontos szemmel tartani őket, biztos azzal foglalkoznak-e, amivel kell, biztos megtalálják-e az általunk kíván tudnivalókat.
Valójában az egész tanóra technikai eszközök köré épült. Folyamatosan használtunk alkalmazásokat, weboldalakat, internetes keresőt a feladatok során. A kvíz a fent említett sporcle alkalmazás segítségével, a minikutatás a Sulinet Tudásbázis felhasználásával, az utána következő csoportmunka pedig egy Google Excell táblázat, illetve egy online periódusos rendszer segítségével valósultak meg. Ezek közül a Google táblázatot és ezzel együtt az összes Google által használható online alkalmazást emelném ki. Ezek mint tanár, mint jelenlegi egyetemista számára nagyon hasznos lehet. Mindenki használ, ha Excell-t nem is, Word-ot 100%. Ezek az alkalmazások viszont egy olyan plusszal bírnak, amely nagyon sok esetben hasznára válhat a felhasználónak. Ez nem más mint az "online" léte. Vagyis internetkapcsolattal bárhonnan, bármikor elérhető, bárki (engedélyezett) által szerkeszthető, ezáltal akár csoportmunkára, egész osztályos munkára is lehetőséget ad.
Értékelési eszközök közül inkább a szóbeli értékelés volt megtalálható, amely nagyon jól megjelent ezen az órán. Végig azt éreztem, hogy minden felmerülő kérdésemre automatikusan választ kaptam (természetesen segítő hozzászólásokkal), emellett az órát jól kézben tartották, a rendetlenkedést is jól kezelték. Minden megnyilvánulásunk után kaptunk valamilyen pozitív visszajelzést, ami szerencsére nem volt sablonos. Úgy gondolom, hogy ezt tanároknak nagyon fontos használni és készség szinten beépíteni, hiszen ez a technika alapjaiban meg tudja változtatni egy óra menetét, hangulatát.
A technológiai eszközök közül a sporcle újdonság volt számomra és nagyon megtetszett. Mint a bejegyzés elején már említettem, hogy pozitív volt számomra, hogy a kérdéseket félre lehetett tenni későbbre, illetve hogy a válaszlehetőségeket előre megkaptuk, azok közül kellett választanunk, illetve a válaszadást követően automatikusan értesültünk a válaszunk helyességéről. A végén pedig a tanároknak kijött egy összesítés a teljesítményünkről, így felmérhették, hogy mivel volt problémájuk a diákoknak. Ezt a saját szakterületemen szintén egy bevezető kis játékként tudnám elképzelni. Például németórán szópárokhoz, akár ellentétekhez, esetleg szinonimákhoz. Így ki tudom deríteni, mennyit készültek a diákok, mennyire értették meg a múlt órai anyagot.
Összességében egy nagyon precízen megtervezett, jól koordinált órát láthattunk, amely ahhoz képest, hogy egy nehéz tárgyat foglalt magában, nagyon érdekes és érthető volt számomra. Egy ilyen kémia óra kellett volna általános és középiskolában is és lehet, hogy szeretném a kémiát! :)